Emotiefraude

We stellen vast dat oplichters steeds vaker op de gevoelens van hun slachtoffers spelen om hen geld te ontfutselen.

Vriendschapsfraude

In deze vorm van oplichting komt het slachtoffer in contact met de oplichter via diverse manieren: via een spammail, via een datingsite, via een netwerksite, via de chatbox, enz.

Nadat gedurende enkele weken een vertrouwensband werd opgebouwd, vraagt de geliefde/vriend/... om geld: voor de reis naar België, om kleren te kopen, om voor de achterblijvende familie te zorgen, om de hospitaalkosten van het dochtertje te betalen, om een erfenis vrij te krijgen, om schoolgeld te betalen, enz.

Na het incasseren van - vaak - verschillende bedragen blijft het plots stil aan de andere kant. In werkelijkheid heeft de geliefde/vriend/... nooit bestaan.

Indien een kennis u om geld vraagt op de manier hierboven beschreven, weiger en verbreek elk contact met de oplichter. Extra indicatie dat het om oplichting gaat is wanneer men u vraagt te betalen via Western Union of MoneyGram.

SOS mail

Indien u een mail krijgt van een kennis of vriend in nood, die vraagt om hem te helpen en zo snel mogelijk geld over te maken, wees voorzichtig. Het is zeer goed mogelijk dat de mailbox van uw kennis gehackt werd en dat een oplichter dit bericht heeft rondgestuurd met als enig doel u geld afhandig te maken. Vaak zal u gevraagd worden om het geld over te maken via Western Union of MoneyGram.

Wanneer u een dergelijke mail ontvangt, antwoord niet en probeer de rechtmatige eigenaar via een andere weg te bereiken om hem ervan op de hoogte te brengen dat zijn mail account gehackt werd.

Overdreven SMS diensten (7919)

We zien de laatste tijd een nieuwe vorm van criminaliteit opduiken. De mailbox van één van uw contacten werd gehackt door een oplichter, en deze verstuurt mails naar alle namen uit het adresboek waarin hij u vraagt om een SMS te sturen met CODE 7919 tot 3070, om bijvoorbeeld zijn gsm te deblokkeren, enz.

De SMS die u ontvangt als antwoord bevat een code reçu en retour contient un code die u moet sturen naar uw kennis via MSN. Deze SMSsen zijn overmatig duur en de codes die u overmaakt worden door de oplichters te gelde gemaakt door te gebruiken in kansspelen op internet.

Indien u een dergelijke vraag krijgt via chat of mail, verbreek alle contact en waarschuw de rechtmatige eigenaar van de mailbox dat zijn account gehackt werd.

Valse liefdadigheid

U ontvangt hartverscheurende berichten over natuurrampen of ernstig zieke kinderen, waarbij gevraagd wordt een gulle bijdrage te storten aan een onbekende organisatie.

Oplichters maken handig gebruik van het medeleven van mensen, en spelen hierbij vaak slim in op de actualiteit. Telkens wanneer een of andere ramp plaatsvindt, zijn ze er als de kippen bij om uit naam van een gekende of fictieve liefdadigheidsorganisatie fondsen te verzamelen.

Wij raden u aan om enkel geld over te maken aan organisaties waarmee u vertrouwd bent. Wanneer u via mail een vraag krijgt van een gekende organisatie tot het geven van financiële steun, verifieer de bankgegevens om er zeker van te zijn dat u effectief naar de juiste organisatie geld overmaakt.

Sextortion scam

U ontvangt een e-mail van een onbekende die je probeert bang te maken door te beweren dat hij of zij seksueel getinte beelden van jou bezit. De oplichters beweren dat ze uw computer konden hacken en op die manier toegang hebben tot uw webcam. Ze dreigen ermee de beelden te delen met uw vrienden of ze beweren dat ze van de politie zijn. 

De berichten hebben een dwingende of agressieve toon. Soms proberen ze u te overtuigen door een (oud) wachtwoord van u te tonen. Dit is bluf. Dit wachtwoord kan van u zijn, maar werd eerder door andere criminelen gestolen en is vrij te vinden op het internet. 

Hulpvraagfraude

Bij hulpvraagfraude geven de oplichters zich uit voor een bekende van het slachtoffer, vaak de zoon of dochter. Eerst probeert de oplichter u te laten geloven dat u met een kind, een ouder of een dichte vriend spreekt die in de problemen zit:

“Hoi mama, hier mijn nieuw gsm nummer. Oude nr kan je weg doen. Ik kan wel niet bellen, mijn microfoon en geluid is kapot door waterschade.”

Vervolgens probeert de oplichter u te overtuigen om snel enkele betalingen uit te voeren:

“Ik zit met een probleem waar ik me heel erg voor schaam. Kan dit tussen ons blijven? Door het nieuw nummer kan ik mijn bank app niet gebruiken en ik moet heel snel 3 facturen betalen. Zou je mij kunnen helpen? Morgen stort ik alles terug”

Daarna stuurt de oplichter de nodige bankgegevens of zelfs een link waarmee u een betaling kunt doen. Betaal nooit op basis van een vraag die u via een berichtje kreeg. Probeer uw zoon, dochter of bekende eerst te spreken of te bereiken via een ander kanaal (vaste telefoon, e-mail, het ‘oude’ gsm-nummer). Het is dan vlug duidelijk dat de vraag niet van uw dierbare komt.

Slachtoffer?

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Bredene/De Haan via het contactformulier of telefonisch via 059 33 33 16.